canon eller nikon?

Datum: 2012-07-07 | Klocka: 20:32:03



sitter du där hemma och kollar runt på internet efter just den bästa system kameran? du funderar säkert vilket märke du ska ta och vilket märke som är bäst. och ja, när jag valde systemkamera så var den stora frågan:

NIKON ELLER CANON?

och de är precis vad jag ska prata om nu. ni vet ju alla som har läst mig blogg innan att jag har en nikon d3100 och är hel nöjd med den. men just nu så ska jag ta och glömma att jag har en system kamera och ska försöka säga både bra och dåliga saker om både nikon och canon.
om vi fokuserar på systemkameror som är för nybörjare. som har storleken som min nikon d3100 har.

greppet.
greppet å kameran är en viktig sak. kameran ska ligga bra i din hand och den ska vara skön att hålla. Jag har läst runt på många sidor och jag har själv både hållt i en nikon och en canon och själv så tycker jag mest om nikon i detta fallet. nikon brukar vara en aning tyngre och verkar inte lika plastig. så när det gäller kamerans grepp och utseende vinner helt klart nikon i mina ögon!

Priser på objektiv.
om vi börjar med priserna på nybörjar objektiv så är nikon de som är lite billigare. canon har de lite dyrare nybörjar objektiven.
nikon har också rätt många nybörjar objektiv medans canon mer satsar lite mer på lite proffsigare objektiv (enligt mitt tycke) och har därför inte så mycket för oss nybörjare som inte har så mycket pengar. men om man har en canon och vill ha ett lite billigare men ändå bra objektiv till en nybörjare så ska man kolla på tamron och sigma objektiv som passar till canon. där finns ofta bra objektiv.
men om vi ska kolla på de lite mer proffsiga objektiven sm är extremt stora så är de canon som är lite billigare och nikon som är lite dyrare. här kan de skillja sig tusen lappar eftersom att de ändå är så höga summor.
alltså. för oss nybörjar så vinner även nikon här. men om du tycker de är okej att inte ha orginal objektiv så kan man säga att canon också vinner här!

inställningar.
detta vet jag inte så mycket själv omnär de gäller canon men jag har hört att folk tycker det är mycket lätt att lära sig en canon kamera och lära sig instöllningar och knapparna sitter bra.
på nikon så tycker jag att det äör lite klöddigt men just på min kamera så har jag ett guide läge som jag tycker är hur bra som helst. men det kan komma tillvällen då man skulle vilja kunna mer om vad alla knappar är. så jag litar på vad jag har läst och utser canon som vinnare i denna kategorin.

slutändan, vilken?
vilken ska man nu välja då? vilket märke är bäst? om jag är nybörjare , vilken ska jag då välja?
det är rent upp till dig. du som ny börjar eborde gå in i en butik och kolla på lite olika modeller. känna på hur de sitter i handen och kolla på vilka objektiv du skulle tänka dig att kanske köpa. och bry dig inte om vilket märke som är coolast eller om dinkompis har en canon eller en nikon. KÖP DEN DU VILL HA.
dert finns egentligen ingen stor skillnad på kamerorna. som nybörjare så är nikon lite bätte bara men canon är minst lika bra men då borde man kolla på tamron och sigma som sakt :)

jag hoppas att mina tips hjälpte lite iaf och om ni undrar vart jag fått all information ifrån så kan jag bara säga att jag läser väääldigt mycket om kameror på internet och jag har även en släkting som tycker väldgt mycket om fotografering som jag pratar med ibland. jag är vekligen interserad av foto och jag älskar att kolla på folks kamera utrustningar och jag kan ju säga att ett populärt objektiv just nu är 50mm f/1.8 som är väldigt väldigt billigt!

om du behöver mer hjälp eller tips på vad du ska köpa så är det bara till att skriva en kommentar så kanske jag kan hjälpa dig!



Kommentarer
Postat av: lisa

haha nu efter jag läst det här har jag bestämt mig för en nikon :d

Svar: har tävling på bloggen, du kan vinna 150 kr på tvspelsweb!
rebecca nordberg

2012-07-08 @ 00:29:58
URL: http://ljohansson.devote.se
Postat av: Sara

Jag håller med dig, det är inte så lätt att bestämma vilket märke som egentligen är bäst. Men jag föredrar Nikon, även om jag mest fotade med Canon i början. Och en sak som jag verkligen håller med om är att Nikons utseende är bättre, Canon ger verkligen ett "plastigt och lite billigt" uttryck enligt mig! :)

Svar: Tack för din kommentar, och det är bara att fråga om man undrar något, jag svarar gärna så gott jag kan på frågor! :) Jag tycker att Micro Nikkor 40mm är ett väldigt bra objektiv. Jag fotar såklart mest macro med det, men också en hel del porträtt och tex inomhus (i sämre ljus). Du kan ju kolla på min blogg om du vill, under alla bilder står det vilket objektiv jag har använt, så där ser man ungefär hur ofta jag använder det! :P Den enda nackdelen jag har märkt är att fokuseringen på långt håll, eller om man har kameran stående kan vara lite trög, men annars tycker jag att det är bra! :) Kram!

2012-07-09 @ 18:51:33
URL: http://sarabacksbacka.blogg.se
Postat av: Elsa

Hejsan! Jag har precis fixat en bloppis, vill bli av med alla kläder jag inte använder. Kika gärna in och maila om du är intresserad utav någonting :)

2012-07-09 @ 19:16:51
URL: http://bloppisbyelsainsulander.blogg.se
Postat av: Erika

Tyckte mycket om detta inlägget! :)
Själv har jag en Canon men tycker att Nikon är lika bra! Jag tycker att Canon EOS 1000D och Canon EOS 1100D är plastiga men själv har jag en Canon EOS 500D och den är inte plastig! Den har en lite annan material på greppet att den är bekvämare när man håller i den :)) Har provat på Nikon D3100 den är superbra men om inställningarna fattar jag typ inget haha :) FIN BLOGG! FINA BILDER! Vi har samma efternamn :)) Jag heter också Nordberg ^^ Erika Nordberg KRAM! ♥

2012-07-11 @ 00:00:42
URL: http://erikafoto98.blogspot.com

NOTERA:
- Jag fotar med en Nikon D3100.
- Allt bra? Jag mår utmärkt!
- Alla bilder är tagna av mig och ingen annan.
- Bloglovin' byte? Javisst om jag gillar din blogg, släng in en kommentar!
- Du är aldrig anonym, alla har en IP-adress som kan spåras.
- Spam och elaka kommentarer tas bort!
- Tipsa gärna mig om tävlingar mm.
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop.
Det är inte kameran som gör bilden, det är personen bakom den som gör bilden.
NU ÄR DET BARA ATT KOMMENTERA PÅ!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback